Etter at Bjørvikaplanen ble vedtatt 2003, ble et av de største stridspunktene de regulerte byggevolumene A8 og A9 straks nord for det nye operabygget. Aftenposten fyrte opp diskusjonen rundt de høye byggevolumene «som stengte operaen ute fra byen».
I en situasjon der Hav Eiendom kunne risikere å miste vesentlig utbyggingsvolum på sine tomter (opptil 67.000 m²), valgte man i samarbeid med Plan- og bygningsetaten å arrangere en lukket arkitektkonkurranse med fire deltakere der omfordeling av volum på alle operaens fire sider skulle utredes. PBE valgte med bruk av egne konsulenter parallelt å gjennomføre en studie der man så på hvordan ulike beskjæringer og arronderinger av byggefeltene A8 og A9 kunne mildne kritikken.
I ettertid kan det sies at det kom lite ut av disse forsøkene på å omkalfatre de ulike byggefeltene rundt operaen. Parallelt vokste imidlertid en annen ide opp: Diskusjonen om nytt hovedbibliotek hadde pågått lenge, og det manglet ikke på tomteforslag rundt i byen. Saken ble løst gjennom avtalen om at Vestbanetomten skulle tilbakeføres til staten som tomt for et nytt nasjonalmuseum, nytt hovedbibliotek skulle oppføres på de omstridte tomtene nord for operaen og nytt Munchmuseum skulle plasseres vest/sør for operaen. 28. mai 2008 ble avtalen lansert, og Oslos nye kulturkart var dermed fastsatt.
Hav Eiendom fikk i oppgave å arrangere to parallelle arkitektkonkurranser for de to kulturinstitusjonene i Bjørvika. Konkurransen for Deichman omfattet begge feltene A8 og A9. Den lange diskusjonen om disse bygningenes skjermvirkning mot operaen kokte ned til en programformulering som også operaeieren Statsbygg kunne akseptere, nemlig at knekkpunktet i operaens gesims mot nord der den karakteristiske helningen mot vest startet, skulle være eksponert mot hjørnet av den gamle Østbanebygningen på Christian Frederiks plass. Dette kravet kan tydelig leses i hvordan bygningsvolumet er arrondert.
Av 20 deltakere i konkurransen pekte juryen ut Lund Hagem/Oslo Atelier som vinner med forslaget «Diagonale». Diagonale var et av forslagene som greide å presse biblioteket inn i A8-feltet, mens A9-feltet kunne avsettes til andre formål. Den diagonale passasjen som deler A9-feltet i to, var en ny ide som ikke inngikk i den gamle Bjørvikaplanen.
Hav Eiendom fikk dermed opprettholdt det meste av volumet fra Bjørvikaplanen og diskusjonen har siden stilnet.