Sammen for Vippetangen: – Det beste alternativet for utenlandsfergene

Stadig flere, sterke stemmer er tydelige på at Vippetangen er det klart beste alternativet for å samlokalisere utenlandsfergene DFDS og Color Line.

– Med to utenlandsferger som klapper til kai på Vippetangen, vil to millioner mennesker  sluses rett inn i Kvadraturen hvert år. De vil kunne rusle eller sykle av fergene. Dette er uten tvil gode nyheter for bylivet i Kvadraturen – og selvsagt hele området rundt, sier arkitekt Christine Grape.

Etter flere år med utredninger og høylytt debatt så det i sommer ut til at utenlandsfergene Color Line og DFDS endelig skulle samlokaliseres på Vippetangen. I dag har som kjent Color Line base på Hjortneskaia på Filipstad.

Nå er det opp til det påtroppende byrådet å fatte en endelig beslutning. Den anerkjente arkitekten Christine Grape i Grape Architects rykker nå ut med tydelig oppfordring om å velge Vippetangen som fremtidig fergeterminal.

– Det er positivt for det lokale næringslivet som restauranter, kafeer og butikker – og det generelle gatelivet, sier Grape.

Og hun er ikke alene. VisitOSLO mener også at Vippetangen er det beste alternativet for samlokalisering av de to utenlandsfergene. Dette begrunnes blant annet med at fra Vippetangen har de tilreisende nærhet til sentrum med hoteller, attraksjoner, handel, servering og offentlig transport. Dette vil igjen gi de tilreisende mer tid til å utforske byen.

I høst skal Oslos nye bystyre avgjøre saken. Følger de byrådet, blir Color Line flyttet til Vippetangen sammen med DFDS.

Et solid løft for Kvadraturen

– Å samle utenlandsfergene på Vippetangen vil gi Kvadraturen et solid løft, sier arkitekt Grape.

Hun kjenner bylivet i Oslo bedre enn de fleste – både dets fordeler og ulemper. Hun er en aktiv debattant innen byutviklingsspørsmål, og Kvadraturen kjenner hun som sin egen bukselomme. Hun kan fortelle at det er gjort iherdige forsøk på å skape ny giv i dette historiske området, men at lite har skjedd.

Nå øyner hun et nytt håp for Kvadraturen. Utenlandsfergene fra både København og Kiel vil sikre tusenvis av besøkende som er med på å vitalisere denne delen av byen. Parallelt mener hun at dette vil være med å binde bylivet i Oslo bedre sammen.

– Dette vil knytte Vippetangen og Kvadraturen bedre sammen med resten av byen, sier Grape.

Christine Grape og Thea Gunnes på Vippetangen.
På Vippetangen: Arkitekt Christine Grape er tydelig på at utenlandsfergene bør samles på Vippetangen. Hun får støtte av VisitOSLO, her ved samfunns- og myndighetskontakt Thea Gunnes.

Viktig for besøkende og næringen

Hver eneste dag jobber VisitOSLO for å sikre at hovedstaden byr på gode opplevelser for utenlandske og norske besøkende. De følger spent med på debatten rundt samlokalisering av utenlandsfergene.

–  Med de alternativene som ligger på bordet i dag, mener vi at Vippetangen er det beste alternativet, sier samfunns- og myndighetskontakt i VisitOSLO, Thea Gunnes.

Hun understreker at VisitOSLO med dette forutsetter at man finner gode løsninger blant annet for trafikkavviklingen i området, og er glad for at rådgivningsselskapet COWI har gjennomført grundige analyser på vegne av Oslo Havn, for å få tallgrunnlag og konkrete løsninger på bordet.

Les mer om hvordan man skal sikre god trafikkflyt på Vippetangen.

– Med det sagt, mener vi Vippetangen er det beste alternativet. Blant annet fordi de besøkende faktisk ser Oslo når de går av fergene, og vi har stor tro på verdien det gir, sier Gunnes og fortsetter:

– Og det kan vi trygt si at man gjør på Vippetangen, hvor attraksjonene ligger på rekke og rad.

Det første som møter besøkende når de går i land på Vippetangen, er nettopp et eldorado av kulturinstitusjoner som Akershus Festning, Munch, Deichmann og Operaen. Videre byr hele Bjørvika på et rikt restaurant- og kaféliv. I sommerhalvåret kan besøkende ta en dukkert på Operastranda eller Sørenga, og i de kalde månedene, kan de få varmen og bli kjent med den populære badstuekulturen, som har vokst fram de senere årene.

La oss ikke glemme turistmagnetene som ligger et steinkast fra Vippetangen – slik som Tjuvholmen og Aker brygge, som byr på Nasjonalmuseet og et vell av shopping- og serveringssteder. Et annet viktig trekkplaster, er selvsagt også Karl Johans gate, som ligger noen få minutters gange fra havneområdet på Vippetangen.

Tett på besøksnæringen

Og apropos turistmagnet.

– I min jobb møter jeg mange besøkende. Det som er litt fascinerende, er at selv om Operaen kun er 15 år, så er det et must for mange som besøker Oslo å ta selfie på operataket. Dermed er det noe veldig fint at nettopp Operaen er det første du ser når du går av fergen, sier Gunnes i VisitOSLO.

Hun trekker også fram at mange som besøker Oslo kun er innom en kort periode. For besøkende som kommer med utenlandsfergene, kan det være snakk om kun noen få timer. 

– Derfor er det viktig for de besøkende og besøksnæringen at byens attraksjoner og severdigheter er kompakt og tett på. Mange har rett og slett ikke tid til å forflytte seg store avstander den korte stunden de er i byen, sier Gunnes.

–  Når man går i land på Vippetangen, har man som nevnt attraksjonene tett på. Da får man tid til å gå på museet, og man rekker også å ta seg en lunsj. Ergo opplever de besøkende mest mulig mens de er i Oslo, samtidig som de legger igjen mer penger som er viktig for det lokale næringslivet, sier Gunnes.

Portrett av Thea Gunnes fra VisitOSLO.
Byens attraksjoner: Mange som besøker Oslo, har kun noen få timer til rådighet. Da er det viktig at attraksjonene ligger tett på, sier Thea Gunnes i VisitOSLO.

Sløsing med arealer

Men ikke bare besøkende og besøksnæringen vil vinne på at utenlandsfergene samles på Vippetangen, mener arkitekt Christine Grape. Oslo har som kjent en pågående boligkrise og man har rett og slett ikke råd til å sløse med viktige arealer, som kan benyttes til boligformål.

– Oslo trenger flere boliger, og dermed trenger vi arealreserver. At begge utenlandsfergene får base på Vippetangen, vil fristille arealer til både boliger og byliv på Filipstad, sier Grape. 

Filipstad omtales gjerne som en av byens siste indrefileter. Det er ikke uten grunn at området har denne benevnelsen med tanke den solfylte beliggenheten i vannkanten.

Portrett av arkitekt, Christine Grape.
Boliger: Arkitekt Christine Grape peker på at Oslo trenger arealreserver – noe man får ved samlokalisering av utenlandsfergene.

Les mer om utviklingen av Filipstad

– Kan løfte hele Vippetangen

Tilbake til Vippetangen.

Med samlokalisering av utenlandsfergene planlegges det for å bygge en ny og moderne fergeterminal. Denne skal bli en integrert del av bybildet på Vippetangen med grøntområder, kafeer og park.

– Det er viktig for VisitOSLO at fergene skal være en naturlig del av infrastrukturen og bylivet. Det skal ikke være en uting. Vi synes det er veldig bra at man ønsker å etablere en fergeterminal som glir inn i bybildet, og som også kan løfte hele Vippetangen, sier Gunnes.

– Dette appellerer til vår målgruppe. Det er noe veldig fint med å gå i land i Oslo, og det som møter deg, er vakkert å se på – og at det er et gjennomarbeidet bybilde som følger deg dit du skal. Framfor at det første man ser når man ankommer Oslo, er et grått havne- eller industriområde.

Christine Grape og Thea Gunnes i parken.
Den beste løsningen: Christine Grape og Thea Gunnes er enig med byrådet – utenlandsfergene bør samles på Vippetangen.

Les mer om hvordan Hav Eiendom skal utvikler fremtidens fjordby