Fjordbyen og Kvadraturen: Kommunikasjonsdirektør Eirik Oland Nedrelid innledet da Hav Eiendom inviterte til debatt under Oslo Urban Week. Foto: Edvard Jordahl, WAL
Sadelmakerbryggen – en viktig brikke for Kvadraturen og Bjørvika
Byområdet Kvadraturen er 400 år i år. Hav Eiendoms prosjekt på Sadelmakerbryggen spiller en viktig rolle for å vitalisere den historiske 400-åringen.
DATO27.09.2024
– Kvadraturen er unik, men den er også en del av Fjordbyen. Så langt har Bjørvika-utviklingen ikke knyttet Fjordbyen og Kvadraturen sammen på en sømløs måte. Disse områdene oppleves som svært adskilt. Nå er tiden inne for å knytte disse områdene sammen, sier kommunikasjonsdirektør i Hav Eiendom, Eirik Oland Nedrelid.
– Sadelmakerbryggen er en del av vår løsning.
Sadelmakerbryggen er best kjent som den grå og folketomme plassen ved siden av Børsen, som i dag tidvis benyttes som oppstillingsplass for «buss for tog».
I forbindelse med Oslo Urban Week inviterte Hav Eiendom til debatt for å diskutere hvordan den planlagte utviklingen i Kvadraturen og Fjordbyen kommer til å prege Oslo i årene som framover. Samt hvordan Fjordbyen og Kvadraturen kan påvirke hverandre positivt.
Kvadraturen er det historiske byområdet som strekker seg fra Akershus festning til Grensen, avgrenset av Jernbanetorget og Egertorget. I år markeres Kvadraturens 400- årsjubileum.
FAKTA
Disse stilte til debatt
Line Oma, Generalsekretær i Norske landskapsarkitekters forening
Atir Khan, Grape Architects og medlem i Rådet for byarkitektur
Hanna Geiran, Riksantikvaren
Haakon Riekeles, Leder av Byutviklingsutvalget i Oslo
Emelie Tornberg, Kvadraturen områdeforum
Moderator: Ida Gravdal Haldorsen, daglig leder i Bjørvikaforeningen
En bro mellom Kvadraturen og Bjørvika
Områdene mellom Kvadraturen og Bjørvika er i dag preget av asfalterte plasser som fungerer som uheldige barrierer. Det er med andre ord et område som hindrer bevegelse og flyt mellom byens eldste og nyeste bydel.
Hav Eiendom er ikke alene om å mene at dette er uheldig, men selskapet er tydelig på at de sitter på en viktig del av løsningen.
Hav Eiendom skal transformere den grå tomten med en ny grønn og innbydende park, Grochparken. Samtidig vil to bygg sikre opp mot 600 nye arbeidsplasser, samt publikumsrettet virksomhet, i form av kulturtilbud, servering og butikker på bakkeplan.
– Sadelmakerbryggen skal gå fra å være en lite innbydende parkeringsplass til å bli en bro mellom Kvadraturen og Bjørvika, sier Nedrelid.
På denne måten vil hovedstadens sentrumsområder oppleves mer helhetlig enn de gjør i dag. Samtidig vil det yrende bylivet som vil vokse fram på Sadelmakerbryggen være med å revitalisere den historiske Kvadraturen.
– Sadelmakerbryggen vil ikke bare bidra til å koble Kvadraturen og Fjordbyen bedre sammen. Det vil skape bedre dynamikk i begge områdene. Vi må skape steder der folk ønsker å være. Der folk vil møtes, og der folk ønsker å oppleve byen på en ny måte, sier Nedrelid.
Siden Hav Eiendom så dagens lys i 2003 har en rekke allmenninger og møteplasser tatt form i Bjørvika – med sine ulike kvaliteter.
– Når vi nå skal utvikle Sadelmakerbryggen er det viktig at dette blir en møteplass som tilfører noe annet, og noe nytt. Med den nye Grochparken sikrer vi at det blir mye større innslag av grønt, samtidig som dette blir en park der alle skal føle seg velkomne, sier Nedrelid.
Sammen med Oslo S Utvikling står Hav Eiendom bak en av Norges aller mest vellykkede byrom. Nemlig Stasjonsallmenningen. Her er det samspillet mellom inne og ute-områdene som har vært avgjørende for at det er blitt en attraktiv møteplass. Den suksessen vil Hav Eiendom gjenta på Sadelmakkerbryggen.
– Fasadene på de to byggene på Sadelmakerbryggen vil være aktive og utadrettede, og derfor også litt annerledes enn Kvadraturen for øvrig. Sammen vil de to bygningene og parken på Sadelmakerbryggen sørge for et levende og trygt bymiljø – for hele Oslos befolkning, sier Nedrelid.
Må få opp farten
Leder i Byutviklingsutvalget Haakon Riekeles (V) har et stort engasjement for den videre utviklingen av området i overgangen mellom Bjørvika og Kvadraturen.
– Hav Eiendom er så heldige at de har en av få detaljreguleringer som er konkret omtalt i vår byrådsplattform. Der står det at Grochparken skal etableres. Da har vi bare tiden av veien, vi må få opp farten – og samarbeide med Hav Eiendom, sier Riekeles før han fortsetter:
– Hvorfor legger vi vekt på akkurat Grochparken? Det er fordi vi mener det er en funksjon som mangler i overgangen fra indre by, og i overgangen mellom Bjørvika og Kvadraturen.
Riekeles trekker fram at alle menneskene som befinner seg i Bjørvika, være seg ved badstueflåtene eller på Operastranda, bør ha en grunn til å trekke inn i Kvadraturen – og han mener et parkområde kan være nettopp denne grunnen.
– Vi trenger en bro mellom Bjørvika og Kvadraturen, sier Riekeles og legger til om byggene som er planlagt på hver side av parken:
– For oss vil det være avgjørende å se på hvordan byggene klarer å samspille og styrke parken som byrom. En park i et område som er litt forblåst kan oppleves utrygg. Igjen, det er nettopp derfor vi må se på hvordan parken samspiller med sine omgivelser. Det er dette som vil være vår test når vi forhåpentligvis ganske snart skal behandle detaljreguleringen for Grochparken og byggene rundt, sier Riekeles.
Store prosjekter på trappene
Utover Sadelmakerbryggen og nabotomten Fiskebrygga vest i Bjørvika, fortsetter Hav Eiendom det viktige arbeidet med å utvikle fremtidens Fjordby. Selskapet har en rekke store prosjekter på trappene. Prosjekter som vil sikre stadig større tilgang til noe av det vakreste Oslo har å by på – nemlig fjorden.
Øst i Bjørvika finner vi Grønlikaia, som skal vokse fram til en splitter nye og levende fjordby-del. Nylig sendte Hav Eiendom inn planforslag med 1500 boliger og 3000 sentrumsnære arbeidsplasser som byen trenger. Her blir det også møteplasser, friområder, i tillegg til forlengelse av dagens havnepromenade med 1000 meter, som med det blir blant Europas lengste og mest innholdsrike.
Hav Eiendom er også i gang med å fullføre siste etappe av Fjordbyen, nemlig Filipstad. Nylig sendte Hav Eiendom inn planinitiativ som skal sikre boliger, arbeidsplasser og nye sjønære møteplasser på havneområdet vest i byen.
Riekeles er tydelig på at byrådet, på lik linje med Hav Eiendom, har store ambisjoner for Fjordbyen – og at klokka tikker.
– Det er en skam å la noen av de beste tomtene stå ubenyttet lenger enn nødvendig. Så derfor er vi veldig ambisiøse for å få til en rask behandling av de gjenstående bitene av Fjordbyen, sier Riekeles og viser til Grønlikaia og Filipstad.
– De har hver sine unike kvaliteter, og vi vil gjerne ha hånden på rattet og være med å utvikle disse områdene. Da er det bare å komme i gang.
Attraktiv, tilgjengelig og bærekraftig
Nedrelid i Hav Eiendom er tydelig på at alternativet til god utnytting av nedbygde tomter, som Sadelmakerbryggen, Fiskebrygga, Grønlikaia og Filipstad er å bygge ned grøntområder andre steder.
– De av oss som har engasjement for å ta vare på marka, redusere bilbruken i hverdagen og beskytte den verdifulle matjorda utenfor byen, samtidig som vi legger til rette for godt byliv, skapende næringsliv – har et særlig ansvar for å ta et steg fram i disse debattene, sier Nedrelid mens han rettet blikket mot den nye broen mellom Kvadraturen og Bjørvika:
– Sadelmakerbryggen er et prosjekt som skal bidra til å styrke Oslo som attraktiv, tilgjengelig og bærekraftig hovedstad. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Nedrelid.
FAKTA
Eiendomsselskap eid av Oslo Havn KF, som igjen eies av Oslo kommune
Opprettet i 2003, for å utvikle Fjordbyen
Selskapet ledes av administrerende direktør Kjell Kalland
Hav Eiendom har så langt levert utbytter på 1,95 milliarder i 2024-kroner til Oslo Havn KF
Utbyttene er avgjørende for å finansiere en ny og miljøvennlig godshavn i Oslo
Hav Eiendom skal i årene som kommer gjennomføre store eiendomsprosjekter i Fjordbyen. Herunder Fiskebrygga, Sadelmakerbryggen og Grønlikaia. Styret i Oslo Havn har også vedtatt at Hav Eiendom skal utvikle Filipstad-området